Blog: Als iets lastig of vervelend is op kantoor dan kost dat

Als iets lastig of vervelend is op kantoor dan kost dat … tijd, klanten, medewerkers, geld , je bedrijf.

Onhandige situaties. Je leert er mee leven, omheen leven. Zo is het nu eenmaal, denken veel medewerkers. Het is lastig, vervelend en soms ronduit onhandig. Maar het is zoals het is. We accepteren het en gaan daarbij voorbij aan twee dingen. Als eerste het feit dat zaken niet hoeven te blijven zoals ze zijn. We kunnen ze ten alle tijden veranderen. Dit soort zaken zijn over het algemeen geen wet van Meden en Perzen en zijn, bij mijn weten, ook niet verbonden aan de natuurwetten. Dus als iets niet bevalt. Dan kan je het veranderen.

Het tweede is het feit dat een dergelijke situatie ook altijd iets kost.

Het kan tijd kosten. Omdat activiteiten niet zo snel kunnen worden afgehandeld als zou kunnen. Omdat dingen vaker fout gaan.

Het kan klanten kosten. Omdat het eindresultaat niet is zoals beloofd. Omdat men te lang moet wachten op het product. Omdat de klantenservice niet bereikbaar, behulpzaam of vriendelijk is.

Het kan medewerkers kosten. Omdat die gefrustreerd raken in hun werk. Omdat ze sneller op zoek gaan naar een werkplek waar het wel goed geregeld is. Omdat je moeite heb met het vinden van nieuwe medewerkers. Omdat medewerkers niet productief kunnen zijn.

Het kan je geld kosten. Omdat het productieproces langer duurt dan nodig is. Omdat klanten weg lopen en nieuwe weg blijven. Omdat medewerkers niet die taken kunnen uitvoeren waarvoor je ze hebt ingehuurd. Omdat medewerkers fouten maken die op hun beurt nog meer geld kosten.

Het kan je je bedrijf kosten. Omdat… moet ik dat echt nog uitleggen???

Die lastige dingen, vervelende situaties en onhandige gebeurtenissen zijn dus de uitgelezen plek om te starten met de lijst van vernieuwingen die op kantoor moeten worden doorgevoerd als we het hebben over een aanpassing, vernieuwing of verhuizing.

Probleem is alleen dat de meeste medewerkers totaal bedrijfsblind zijn geworden in dat opzicht. Die lopen al zo lang langs de onbemande receptie, die vuile strepen op de muur . En ze weten zich wel te redden met de onhandige en maar sporadisch beschikbare overlegruimten. Ach. Alles wend. Hangen ook; zeggen wij dan thuis.

Een gast kijkt anders naar een ruimte. Een gast valt dingen op. Een gast ziet de muren die hoog nodig een nieuw verfje nodig hebben, de saaie en ontoegankelijke vergaderruimten. De groepjes medewerkers die onhandig proberen een bespreking te houden. De medewerkers die met oordoppen in zitten om toch nog iets gedaan te krijgen. Maar een echte gast zal daar niets van zeggen. Die zal het alleen maar denken. Waarna ze naar de concurrent stappen; als klant of als potentiële medewerker.

Maar wat nu als die gast je wel vertelt wat hij/zij heeft gezien? Wat hem is opgevallen? Wat hij heeft gehoord? En nee, dat heeft niets te maken met spioneren. Maar het heeft alles te maken met een onbevangen blik in jouw organisatie, in jouw kantoor. Daar is het mysterie bezoek programma voor opgezet. Een gedegen onderzoek van meerdere uren met een verhelderend verslag aan het eind. Een verslag waar duidelijk in staat waar je het op kantoor goed voor elkaar hebt en waar de boel in de spreekwoordelijke soep loopt. Zorg dus dat je weet waar je staat en wat je doel is voordat je aan de slag gaat. Want het maakt wel degelijk uit of die kom soep uit je fantastische bedrijfsrestaurant komt of uit een leger des heils gaarkeuken.

TERUG