Als iets niet werkt blijf er niet mee/in/op zitten
De meeste onder ons stellen voorwaarden aan onze acties. We zijn er ons meestal niet van bewust maar het is wel zo. We kunnen ‘dit’ pas doen als ‘dat’ is gedaan of gebeurt. Eerst het ene en dan het andere. Oorzaak en gevolg. Nog steeds niet overtuigd?. Wanneer schaffen we die nieuwe tv aan. Zomaar of als we een meevaller hebben gehad. Of als de andere plots de geest geeft hoewel 2 weken daarvoor er een geweldige aanbieding was. En die nieuwe schoenen. Dat kan wel want je heb je zo netjes ingehouden bij je evaluatie gesprek. Je hebt wel een cadeautje verdient. Als we die nieuwe klant binnen hebben gehaald kunnen we wat aan het verouderde pand doen of verhuizen.
Nu weet ik wel. Een en ander heeft ook met de financiën te maken. Je kan natuurlijk geen nieuwe spullen aanschaffen als je daar simpelweg het budget niet voor hebt. Maar ook als mensen het budget er wel voor hebben Of als iets in principe niets kost, dan is er nog een bepaalde voorwaarde nodig om de uitgave te beredeneren of te vergoeddelijken. Denk maar even terug aan je eigen laatste aankoop.
Probleem is alleen dat deze manier van denken en verantwoorden ook doorloopt in zaken waarin ze niet zo handig zijn. En dat is vooral het zakelijke domein.
* Eerst een volledige CRM systeem willen opzetten en dan pas je klanten gaan zoeken. Want anders kan je toch geen factuur de deur uit doen. Tipje. Excel werkt ook. Misschien iets minder professioneel maar je eerste klanten hebben er geen probleem mee en de rekening wordt ook betaald.
* Pas als we … omzet draaien nemen we een boekhouder in de arm. Tot die tijd doet Tineke het wel. Die is toch zo handig met cijfers. Waarna Tineke 4 dagen in het kwartaal bezig is om alles uit te zoeken. Waardoor haar werk blijft liggen. Er een klant boos weg loopt en je een enorme aftrekpost mist omdat Tineke eigenlijk niet weet waar ze mee bezig is.
* Als we die ene klant hebben binnen gehaald gaan we wat aan ons pand doen. Jammer genoeg haal je die klant nooit binnen omdat deze niet veel vertrouwen heeft in een organisatie die in zo’n kraakpand zit.
* Pas als we … soort opdrachten krijgen schaffen we die nieuwe machine aan. Maar die opdrachten krijg je dus niet omdat je geen goed prototype kan laten zien en niemand eigenlijk weet dat je dat andere ook kan produceren.
* Als we er nog een personeelslid bij krijgen gaan we echt wat aan de inrichting doen. Want zo kan het toch niet langer?!. Als het zo niet langer kan omdat je medewerkers nu al niet in staat zijn hun werk te doen; waarom wachten? En zo kan ik nog wel even door gaan.
Vaak is een voorwaarde voor een bepaalde aanschaf helemaal niet slecht. Het voorkomt dat we ons overgeven aan een ongebreidelde stroom van uitgaven en een banksaldo waar de kleur rood een ‘understatement’ is. Maar als je een bedrijf leidt heb je maar 1 voorwaarde nodig. En wel: Is deze aanschaf/uitgave/verandering goed voor mijn bedrijf? Elke andere voorwaarde is in feite onzin en eerder nadelig. Want dan ben je dus niet meer bezig met wat goed is voor je bedrijf maar ben je onbestemde impulsen en bevestigingen aan het najagen en daarmee benadeel je je organisatie en in het ergste geval mond dat uit in een faillissement.
Kijk dus eens kritisch naar je beredeneringsproces en verwijder de onzuiverheden en gedachtekronkels. En als iets niet werkt of beter kan; blijf er dan niet mee/in/op zitten.