Corona kwam de kantoorinrichtingsbranche goed uit
Het corona virus kwam de kantoorinrichtingsbranche goed uit. Want laten we eerlijk zijn. Met dat circulair gedoe was geen eer meer te behalen. Iedereen gaf een bepaalde draai aan zijn producten, plakte er het stempel groen op en het kon zo de markt in worden geschoven. Iedereen was groen en circulair en milieu vriendelijk. Hoe kon je je daar als serieus bedrijf nog onderscheiden. Verder begon de markt zelf zo langzamerhand ook wel hier en daar nattigheid te voelen en kritische vragen te stellen. Nee… dan een sappig virus. Elk marketing team heeft zich op het fenomeen gestort. Geweldige nieuwe verkoop techniek. En het mooie is… omdat het nog zo nieuw is, hebben ze niet allemaal hetzelfde uitgangspunt gekozen.
De ene richt zich op het opnieuw vorm geven van het kantoor. Een nieuw vlekkenplan met als uitgangspunt een gezonde werkomgeving. De ander richt zich meer op het hygiënische aspect en dat zijn meubelen zo goed schoon te maken zijn en niet alleen virussen maar ook bacteriën aanpakt. De volgende gaat meer richting het multifunctionele van zijn nieuw ontwikkelde product. Als corona dan voorbij is kan je van het spatscherm een whiteboard maken.
Als eerste wil ik iedereen natuurlijk complimenteren met het feit dat ze mee proberen te denken. Het is alleen jammer dat het uitgangspunt is dat men er flink aan wil verdienen. Gezondheid van medewerkers is verworden tot een verkooptruc. Gevolg is dat er allerlei dingen over de markt worden uitgestort met het keurmerk “voor een gezonde werkomgeving’. Een markt die aardig in paniek is en het eigenlijk ook niet meer weet dus gewoon maar wat zal proberen. Laten we eerlijk zijn. Arnout Van den Bossche zegt het al in zijn video over de ideale klant. De beste klant is de klant die dom is en veel geld heeft. (https://www.youtube.com/watch?v=mk74Q8lX9lU (3 minuten en briljant)) Dus laat ik dan even proberen wat licht op de situatie te schijnen.
Een nieuwe lay-out. Helemaal mee eens. Maar niet vanwege het corona virus. Want als de inentingen eenmaal gestart zijn zal er toch een nieuw soort van normaal terug keren. En dan bij voorkeur niet een normaal uit 1950 waarbij iedereen in een soort van klaslokaal zit op 1,5 meter afstand. Nee. Een nieuw vlekkenplan omdat in de laatste jaren enorme kantoorruimtes zijn ontstaan die niet werkbaar zijn. Geen mensen kan zich daar concentreren. Niemand kan er werken. De afleiding is veel te groot. Er wordt teveel geluid geproduceerd. Kortom iedereen wordt er knetter gek. Dus … ja … graag. Een nieuwe lay-out voor een werkbaar kantoor.
Hygiënische meubelen. Allemaal leuk en aardig. Maar zie jij je medewerkers al telkens hun stoel en tafel afnemen zodra zijn opstaan en vertrekken. Nee dus…. Dat doet de schoonmaakster en die komt nu elke dag hoor ik je zeggen. Is mooi. Maar dat is sowieso 7 uur te laat. Want telkens als iemand anders op die stoel is gaan zitten is er een potentieel besmettingsgevaar. Dus voor corona of wat voor besmetting dan ook, doet dit totaal niets. Maar deze leveranciers zijn slim. Ze gooien virussen en bacteriën fijn op een grote hoop en kunnen zo iedereen ook nog even de stuipen op het lijf jagen na corona met de bacteriën; Die, de meesten van ons, trouwens elk jaar prima en zonder problemen hebben overleeft. De een of andere over gedragen verkoudheid daargelaten. Nee niet de griep… dat is een virus. Aan de andere kant is meubilair dat goed is schoon te maken altijd al een mooi product geweest. Niemand wil in de prut van een ander zitten of werken. Dus als een oppervlak makkelijk schoon te maken is… is dat altijd een voordeel…. Maar nogmaals tegen corona doet het in de praktijk beroerd weinig.
Tot slot de multifunctionele producten. In corona tijd een spatscherm… na coronatijd een whiteboard. Mooi idee… maar kan iemand mij vertellen wat een bedrijf met pakembeet 50 tot 200 whiteboards moet???
Nogmaals. Fijn dat iedereen mee denkt… maar laten we nu eens echt de eindgebruiker als uitgangspunt nemen en niet onze eigen portemonnee. Dat voorkomt dat we de markt overstromen met halve waarheden en nog meer paniek en onduidelijkheid zaaien dan er al is. Laten we gewoon eens kijken naar wat de markt nu echt nodig heeft na deze coronatijd zodat de volgende griep epidemie niet een half bedrijf plat legt. Dat is veel efficiënter en op de lange termijn ook veel profitabeler. En ja … een groot deel van deze producten zijn allemaal prachtig en mooi. Maar plak er niet het keurmerk “corona proef” op. Want dit woord dekt de lading niet.
En wat is het met al die enorme hoog-laag bureaus die plots worden gepromoot als thuiswerkplek. Wie heeft bedacht dat de gemiddelde Nederlander niet niet al lang een werkkamer in huis heeft, ruimte heeft voor een dergelijke werkplek??? Waar laat een gezin met 2 kinderen in een middenwoning een tafel van 1,5 vierkante meter en dan heb ik het nog niet eens over de ruimte voor de bureaustoel. Nogmaals. Laten we de klant als uitgangspunt nemen en niet onze bottom line of productportfolio.