De definitie van Waanzin
De definitie van waanzin is om steeds hetzelfde te doen maar een ander resultaat te verwachten.
Als je telkens dezelfde route neemt kan je niet verwachten dat je ergens anders uitkomt.
Waarom verwachten we dat dan wel dat er iets anders gaat gebeuren in ons bedrijf als we verhuizen naar een ander pand of als we het interieur vernieuwen maar in feite niets veranderen?
Veel CEO’s en facilitair medewerkers verwachten wonderen van het nieuwe pand en/of het nieuwe interieur. Dan zal alles beter gaan. Minder problemen, minder kosten en noem nog maar een paar dingen op. Dat kan ook wel; maar dan moeten er nog wel een paar andere variabelen mee veranderen. Als je er tafels en stoelen uit haalt en je zet er andere tafels en stoelen voor terug; veranderd er per definitie eigenlijk niets. En laat me je verzekeren; die tafel gaat je probleem niet oplossen. Hoe mooi hij ook is. Die tafel kan er niet voor zorgen dat de medewerker zich kan concentreren op een factuur met 125 items. Die tafel gaat er niet voor zorgen dat een medewerker ongestoord kan vergaderen met een aantal collega’s.
Het interieur van je pand is een radertje in het grote geheel van je organisatie. Wel een radertje met een klein spilletje eraan zodat het andere radertjes aandrijft maar een radertje niet te min. En als je het ene radertje uit het proces haalt en exact hetzelfde radertje ervoor terug plaatst, zal elke bouwkundig ingenieur en knutselaar je zeggen dat er in principe niets zal veranderen aan de werking van het apparaat.
Alle mooie marketingpraatjes ten spijt. Zonder goed boenen wordt de ruimte echt niet schoon. Wat voor schoonmaakmiddel je ook gebruikt. We worden niet gelukkiger als we plots een bepaald drankje drinken. Van 1 light product vallen we echt niet af. En een verandering van tafels in andere tafels zal het bedrijf echt geen winst gaan opleveren. In tegendeel. De tafel kost alleen maar geld.
Die tafel kan wel een middel zijn om een bepaald doel te bereiken. Maar dan moeten we wel weten hoe dat doel eruit ziet. Je hebt dus een duidelijk geformuleerd doel nodig. Net zoals dat met de rest van je bedrijfsvoering het geval is. Je moet weten wat je wilt bereiken of welk probleem je wilt oplossen. Anders kom je nooit ergens. Als we weten welke andere radertjes in werking moeten worden gezet kunnen we op zoek gaan naar het radertje met de juiste spilletjes zodat ook de gewenste andere radertjes in beweging worden gezet. Pas als we weten wat ons doel is weten we ook wat voor tafel we moeten plaatsen en vooral ook waar.
En hoe komen we dat te weten?
Je kan hele wetenschappelijke studies laten doen binnen je bedrijf. Er uitgebreide analyses op loslaten door een erkende organisatie. Je kan alles smart maken en meten.
Of je vraagt het je medewerkers…. Of je secretaresse…. “Wat heb jij nodig om goed en met plezier je werk te doen.” Want dat zijn de mensen die het echt weten.
Zomaar een idee…..