Doelen en verwachtingen versus realiteit
Mensen zijn logisch denkende wezens. We beginnen niet zomaar iets zonder een bepaald doel of verwachting in ons hoofd. We pakken niet zomaar ons boeltje in en verkassen naar een andere plek als we van te voren niet een bepaald idee hebben wat die verhuizing of die andere plek ons gaat opleveren. We nemen niet zomaar contact met iemand op als we niet van te voren een bepaalde behoefte hebben. We vervangen niet zomaar iets in onze omgeving als we niet verwachten dat het nieuwe onderdeel iets gaat toevoegen aan de bestaande situatie. Jammer genoeg zijn we ons van deze doelen niet altijd bewust en kunnen we deze ook niet altijd goed verwoorden. Wat we wel hebben is verwachtingen. Want als je dit of dat maar doet dan zal ‘het’ wel gebeuren.
Je kan geen doel bereiken als je ‘het’ van te voren niet hebt geformuleerd.
Als opdrachtgevers naar mij toe komen en zeggen dat ze aan een ander interieur toe zijn is mijn eerste vraag altijd “Waarom?”
Vaak krijg ik dan antwoorden als. “Het is gewoon aan vervanging toe.” “Het is niet meer van deze tijd.” ”We zijn gegroeid en het past niet meer.” En dan vraag ik weer “Waarom?” Niet om vervelend te zijn maar in feite zijn dit geen redenen om een hoop geld uit te geven. Er is namelijk niets mis met oud meubilair als het voldoet aan je eisen en iedereen zich er prettig bij voelt. Er is niets mis met het feit dat je het meubilair laat staan ook al is het economisch afgeschreven. Er is niets mis met groeien als bedrijf. Als het goed is is dat toch één van je doelen.
Waar wel wat mis mee is is mee willen doen omdat de rest dat ook doet. Zo onderscheid je je namelijk nooit op de markt. In werkelijkheid loop je dan altijd achter de feiten aan.
Het is wel kwalijk als jij het aantal beschikbare vierkante meter van je bedrijf wilt verkleinen zonder daarbij aan je medewerkers te denken; en dit puur doet omdat dit economisch gezien voor jou veel voordelen heeft.
Het is niet goed als je de nieuwste trend of hype wilt volgen met je bedrijf omdat je nu eenmaal voorop wilt lopen en de bruikbaarheid en werkzaamheid van je plannen ondergeschikt maakt aan de vernieuwing.
Begrijp me niet verkeerd. Vernieuwing is goed. Maar het moet zijn oorsprong hebben in een bepaalde doelstelling. Je kan dan wel de verwachting hebben dat het nieuwe interieur al je problemen gaat oplossen. Maar je kan geen doel bereiken als je het van te voren niet hebt geformuleerd.
Een nieuw interieur is geen garantie voor het oplossen van problemen.
Als jij een ander kleurtje op de muur laat schilderen, de vloerbedekking vervangt voor een trendy kleurtje en het meubilair de 21e eeuw in trekt, gaat dat niet datgene opleveren wat je je er onbewust van had voorgesteld.
En waarom niet? Omdat het in feite alleen cosmetisch is en het geen antwoordt geeft op de dieperliggende vraag. En natuurlijk zal er een kleurtje op de muur geschilderd worden, zal de vloerbedekking worden vervangen voor iets zonder koffievlekken en komt er nieuw meubilair. Maar dat zal dan een antwoord zijn op een helder geformuleerde doelstelling.
Gewoon maar iets vervangen leidt vaak alleen maar tot grote problemen. Een nieuw interieur is er namelijk geen garantie voor dat het (niet uitgesproken) probleem wordt opgelost. Je kan dat probleem namelijk ook enorm verergeren. Daar komen al die verhalen in de krant en op tv vandaan over bedrijven waar de medewerkers ontevreden zijn omdat ze in het nieuwe pand plotseling anders moeten werken en tegen nog meer problemen aan lopen dan voorheen.
Doel versus verwachting.
Je kan van een paar nieuwe tafels en stoelen en een pot verf niet verwachten dat ze je problemen oplossen. Je problemen verdwijnen ook niet als je achter de nieuwste hype aan rent. Je kan een verwachting alleen maar omzetten naar de realiteit als je er een doelstelling aan koppelt. Anders ben je maar wat aan het doen in de hoop dat je daarmee je verwachting omzet in realiteit. En hoop is niets anders dan met kanonskogels schieten op een mug. De kans dat je er één raakt is uitermate klein.
Voor het ongetrainde oog komt er in het nieuwe plan nog steeds nieuw meubilair, een kleurtje op de muur en liggen er nieuwe vloertegels. Dat is dan meteen ook het meest ingewikkelde van interieur design. Het lijkt allemaal zo gemakkelijk. Iedereen kan een keuze maken uit diverse stalen vloerbekleding, zelf de muur schilderen en ergens een tafel en een paar stoelen neer zetten. Daar hoef je echt geen hogere opleiding voor te hebben. Iedereen kan het. Iedereen doet het. Maar alleen een professional weet hoe hij van deze simpele ingrediënten een samenhangend geheel kan maken waardoor ze een antwoord geven op een geformuleerde doelstelling en een bijdragen leveren aan het realiseren van je verwachting. Met simpele ingrediënten iets absoluut unieks maken; dat is een kunst…