Blog: Hoe pak je weerstand aan bij veranderingen in de organisatie

Hoe pak je weerstand aan bij veranderingen in de organisatie

Veranderingen. Er is een groep mensen die enthousiast staat te springen bij het woord. Maar heel groot is die groep bepaald niet. Het merendeel van de mensen neemt een schep, graaft zich in een kijkt naar de kat bovenin de boom. Echt heel vreemd is dat nu ook weer niet. Zeker als je weet dat ongeveer 20% van alle veranderingen de situatie niet beter maar slechter maken. Heel begrijpelijk dus dat de meeste mensen met die schep beginnen te zwaaien bij de eerste lettergreep. Toch zijn er heel veel situaties waarin veranderingen echt nodig zijn. Maar hoe krijg je je medewerkers mee? Het antwoord op deze vraag zit eigenlijk in de oorsprong van je wens tot veranderen. Als je bedrijfspand niet warm te stoken is, windkracht 7 min of meer de normale situatie is en als je medewerkers als het buiten regent de paraplu pakken, dan zal niemand er een probleem mee hebben als je een verhuizing aankondigt. Voor je uitgesproken bent hebben ze alles al in een doos geknikkerd en staan ze bij de buitendeur met de vraag waar ze heen moeten.

Is het echt zo simpel…. Ja…. Het is echt zo simpel.

Als je verandering zijn oorsprong vindt in de wensen of eisen van je medewerkers dan is er geen probleem. Als je medewerkers zeggen dat ze zich niet kunnen concentreren, als ze aangeven dat er niet genoeg overlegruimtes zijn, als ze de bedrijfskantine waardeloos vinden, als niemand het in zijn hoofd haalt om klanten uit te nodigen bij het bedrijf, dan heeft niemand problemen met het feit dat je het interieur wilt aanpakken of dat je een verhuizing overweegt. En zo lang medewerkers er op kunnen vertrouwen dat een groot deel van hun problemen worden opgelost is een klein minpunt in de plannen net wat het is … een klein minpuntje in de vorm van een stukje verder rijden, een andere indeling van de organisatie of een wat kleiner bureau op een andere plek. Een minpuntje dat op geen enkele manier opweegt tegen het voordeel van een werkplek waar ze trots op zijn, met meer dan genoeg overlegruimtes, plekken waar ze rustig kunnen werken en een gezellig bedrijfsrestaurant dat ook buiten de lunch een goede overleg of werkplek is. Om maar een voorbeeld te noemen. Maar als je de veranderingen ziet als een mogelijkheid om te besparen op kosten, dan is het natuurlijk niet vreemd dat je die schep ziet verschijnen. Medewerkers hebben een zesde zintuig voor dit soort dingen en de kul verhalen die daar omheen worden opgehangen. En natuurlijk kan je het niet iedereen naar de zin maken. Er zullen altijd mensen zijn die het helemaal niet zien zitten. Maar over het algemeen zal goede en heldere informatie, die terug grijpt op de wensen en eisen, dit soort negativiteit snel de das om doen.  Geef medewerkers waar ze om vragen en dan is er geen persoon die ‘nee’ zegt.

Heb je geen idee hoe je dit moet aanpakken of kan je geen hoogte krijgen van wat je medewerkers nu eigenlijk willen? Neem dan contact met mij op en ik ga je helpen. Samen met de medewerkers stellen we heldere doelen op en gaan we aan de slag om die te realiseren. Eén telefoontje naar 06 17 844 904 en het probleem wordt opgelost. Zo eenvoudig?

Ja…. Zo eenvoudig kan het zijn.

TERUG