Blog: Ik kan geen mensen vinden…

Ik kan geen mensen vinden…

Een veel gehoorde opmerking tegenwoordig. Lagen potentiële kandidaten een paar jaar geleden bijna op de stoep. Tegenwoordig zijn ze nergens meer te vinden.
Volgens mij heeft dit probleem een aantal oorzaken. En het mooie is, dat ze kunnen worden opgelost.

Een zak met geld en meer.

Veel CEO’s denken nog in oude termen. Als je er maar een zak geld tegen aan gooit dan komen ze wel. Zeker de geldelijke beloning is belangrijk. Niemand wil voor 2 euro aan de slag. Het salaris dat je iemand betaald is de geldelijke waardering voor wat die persoon voor jou en jouw bedrijf doet. Weinig salaris betekend dus niet gewaardeerd en tegenwoordig stappen medewerkers dan snel en vooral zonder problemen over naar een andere werkgever.
Belangrijkste probleem is dat de huidige medewerker naast geld een heleboel andere dingen ook of zelfs nog veel belangrijker vindt. De huidige werknemer wil leren, wil zich ontwikkelen. Niet alleen als persoon maar ook op de werkvloer. Er moeten dus carrière mogelijkheden zijn. Er moet waardering zijn voor het werk dat hij doet. Verder wil een medewerker een bepaalde autonomie hebben over hoe hij zijn werk vorm geeft en de verantwoordelijkheid dragen voor de succesvolle uitkomst daarvan, want daar gaat hij zijn uiterste best voor doen. En last but, in mijn geval zeker, not least; wil de medewerker dit doen in een stimulerende werkomgeving. Om het allemaal in een paar woorden uit te drukken. Naast geld zijn ontwikkeling, bedrijfscultuur en werkomgeving vaak nog veel belangrijker.

De gewetensvraag.

Je hebt problemen met het invullen van vacatures? Je kan geen mensen vinden? Kijk eens even naar het meest succesvolle bedrijf in jouw branche. Heeft die deze problemen ook? Ik durf te wedden van niet. Daar liggen ze dus wel voor de deur.
Hoeveel problemen heeft Google of Virgin om medewerkers te vinden denk je? Volgens mij hoeven die alleen maar ergens in een twitter bericht iets te laten vallen, dat ze iemand zoeken, en de volgende dag liggen er waarschijnlijk meerdere vacatures in de mailbox bij HR.
Google investeert (en niet zo zuinig ook) in het bedrijf zodat mensen zich thuis voelen op hun werkplek. De bedrijfscultuur van Virgin wordt omschreven als “one of a kind”. Dit zijn organisaties waar mensen graag deel van willen uitmaken. En dat “willen” is dus belangrijk.
Maar hoe krijg jij dat voor elkaar? Je kan je toch niet meten met deze titanen in het bedrijfsleven?
Waarom niet? Het enige dat deze bedrijven doen is dat ze hun medewerkers waarderen en hen de mogelijkheid geven iets op te bouwen, iets te ontwikkelen of onderdeel te zijn van een groter geheel. Ze geven hen daarvoor een omgeving die hen stimuleert en die het voor hen mogelijk maakt om hun werk ook daadwerkelijk te doen.
Dus…..

De manier om het aan te pakken.

Pak je bedrijfscultuur aan. Zorg dat mensen zich gewaardeerd voelen. En als je niet weet hoe. Huur een coach in om aan de slag te gaan en van je medewerkers een enthousiaste groep te maken.
Zorg dat je een fysieke omgeving creëert waar mensen graag willen zijn. En dat gaat dus veel verder dan nieuw meubilair, een kwast verf en nieuwe vloerbedekking.
Mensen moeten met plezier naar hun werk gaan. We zijn ten slotte 8 tot 9 uur per dag op deze plek. Mag het dan alsjeblieft een fijne omgeving zijn? De door Lensveld ontwikkelde klok uit de collectie Boring mag dan grappig zijn. Eigenlijk is het ook een zeer triest en erg veelzeggend product. Want als medewerkers met smart wachten tot de klok op 5 uur staat zullen ze er zeker niet om staan te springen om de volgende dag weer op te komen draven. Die zullen eerder richting de concurrent gaan die geen klok aan de muur heeft maar om 17.00 uur een leuk stukje muziek op zet om iedereen naar het restaurant te lokken om nog gezamenlijk even de dag af te sluiten…. Ik noem maar even een zijsprong.

Wat kost dat wel niet?

Ik hoor je al zeggen… Ja maar wat kosten dat allemaal wel niet? Mijn vraag. Wat kost het je als je het niet doet, als de kwaliteit van je product naar beneden gaat, als je die grote opdracht moet laten schieten omdat je geen mensen hebt? Daarnaast kan je door slim gebruik te maken van middelen en mogelijkheden al een heel eind komen. We zijn tenslotte Nederlanders nietwaar. Je hoeft niet al je medewerkers in een luxe hotel te boeken ergens in zuid Frankrijk voor een teambuildings experiënce. Je kan ook een geweldige puzzeltocht uitzetten en daarna een enorme BBQ geven op de parkeerplaats. Je kan meubilair opknappen, hergebruiken. Muren en andere obstakels kan je bekleden, beschilderen of bij voorkeur gewoon neer halen……

TERUG