Blog: Ik kan het zelf wel.

Ik kan het zelf wel.

Ondernemers zijn net kleine kinderen. Ze kijken vol verbazing naar de wereld om zich heen. Ze willen deze graag mooier of makkelijker maken. De echte ondernemer accepteert geen: “Dat doen we nu eenmaal zo.” en krijgt uitslag van opmerkingen als  “Dat kan niet.”  De echte ondernemer vraagt altijd “Hoezo?” en “Waarom dan?” en vraagt zich dan meteen af: “Kan het niet anders en hoe dan?”  Een ondernemer is een knutselaar en probleemoplosser. Of het nu gaat om vraag en aanbod of om een in de soep gelopen of hopeloos onhandig ICT systeem. Er is een A en een B en tussen die twee moet een streepje komen. Het liefst zo recht mogelijk. En wat die A en die B zijn. Dat vult elke ondernemer voor zichzelf in. Dat is het mooie aan ondernemen namelijk het zien en het benutten van kansen. En net als kleine kinderen laten ze zich in principe niet beperken door de gevestigde orde, standaarden of normeringen. Als ze daar rekening mee hielden kwamen ze nooit ergens. Net zo min als dat geen kind ooit leert klimmen als het naar zijn ouders luistert.

Een paar nadelen.

Aan al dit spelen, lekker je eigen zin doen, vriendjes zoeken en heuse zandkastelen bouwen zit ook een klein nadeeltje. Elke ondernemer is ook besmet met het “Ikke doen” virus. Een succesvolle ondernemer laat zich namelijk niet snel in een vakje duwen en heeft overal wel een beetje kaas van gegeten. Marketing, financiën, productie processen, ICT, materiaalkennis, communicatie, presentatie en ga zo maar door. Dus als er iets gedaan moet worden denkt de ondernemer al snel, zal ik wel even doen en schept zo nog eens bij op zijn toch al overvolle bord

Aan deze manier van handelen zitten een paar nadelen.
– Een ondernemer is een druk bezet persoon. Hij heeft al diverse taken waar hij zich mee bezig houdt en er zijn nog veel meer andere dingen waar hij aandacht aan moet besteden. Als we dan even kunnen concluderen dat nieuwe taken makkelijk zijn toe te voegen maar tijd iets minder makkelijk is uit te rekken, snapt iedereen dat de beperken de factor in deze vergelijking het woordje ” tijd” is. Deze moet efficiënt worden besteed. Dus ….  gaat de directeur een hele ochtend besteden om die nog openstaande rekening betaald te krijgen of schuift hij dit hapje door naar het bordje van de afdeling financiën?
– Omdat de tijd van de directeur beperkt is kan hij die tijd beter besteden aan zijn bedrijf, om dit succesvol te maken. Zo kan hij zijn tijd bijvoorbeeld beter besteden aan het binnen halen van een 50.000 euro opdracht, dan dat hij zelf een lading ingekomen materiaal controleert . Daar kan hij beter een kwaliteitsdeskundige voor inhuren. Die kost hem een paar centen voor een ochtend maar waarschijnlijk geen 50.000 euro. (Mocht ik hier een foute aanname doen laat het mij dan  weten. Dan laat ik mij nu direct omscholen.)
– De ingehuurde assistent, boekhouder of kwaliteitsdeskundige kosten geld. En vaak kan de directeur zelf die taken uitvoeren. In het grijze verleden, toen uit de mist het idee voor het bedrijf werd geboren, deed hij deze taken waarschijnlijk ook zelf. Maar als je mensen inhuurt huur je kennis in. Deze mensen hebben als het goed is een meerjarige opleiding gehad en weten waar ze het over hebben. Je zegt ook niet tegen je arts wat voor medicatie je wilt hebben voor die pijn in je rug. Dat laat je de beste man zelf bepalen. Die heeft er tenslotte meerdere jaren voor geleerd en doet de hele dag niet anders. Daar kan jij met wikipedia echt niet tegenop. Het voordeel van het inhuren van kennis is dat deze mensen getraind zijn op 1 specifiek vlak. Ze zien problemen voordat jij ze ziet, geven tips, adviezen of gaan gewoon lekker hun eigen gang om het maximale aan resultaat te behalen. En dat is een prima “return on investment”

De magische formule.

ACTIVITEIT -> en BEPERKTE TIJD -> is beter te DELEGEREN -> naar EXTRA KENNIS -> voor BETER LOPEND BEDRIJF -> en MEER OMZET.
Volgens mij kunnen we het hier wel over eens zijn.. Of niet?
Vraag ik me toch af waarom vaak directeuren zelf aan de slag gaan met de verbouwing en vernieuwing van het interieur van hun bedrijf. Waarom ze tijd vrij maken om zich te verdiepen in diverse mogelijke interieurlijnen, kleuren en materialen. Waarom ze zelf op zoek gaan naar en contact op nemen met diverse leveranciers om te kijken wat deze hebben . Waarom ze zelf uitzoeken hoe de meubels geplaatst moet worden of het bij gebrek aan tijd gewoon laten neerzetten zoals het oude meubilair ook al stond.
Ja. Je zal een eind komen. Iedere idioot kan tenslotte  een meubelzaak binnen lopen en met een leveringsdatum voor een nieuwe bank de deur weer uit kunnen lopen. Maar een heel interieur. Dat is andere koek. Dat  vereist iets meer dan alleen maar een “die wil ik-wijsvinger”.  Ik denk dat als ik op jouw stoel ga zitten ik ook wel een eind kom. Het ene bedrijf of het andere.  Zoveel verschil zit daar niet in. Het zijn allemaal mensen en een productieproces. Maar als het op de fijne kneepjes aankomt dan heb jij (en je klanten) liever niet dat ik op jouw stoel zit. Of wel soms?

Ga dan @!#&** ook van mijn stoel af….

 

 

TERUG

Magie is ook te vinden op Pinterest