Zijn de kosten voor je kantoorinterieur een uitgave of een investering?
Soms ben je uit je jasje gegroeid. Soms is een ander pand goedkoper. Soms voldoet het pand niet meer aan de huidige eisen die je hebt voor je bedrijf. Soms wil je de boel gewoon omgooien.
Wat de reden ook is. Je komt in actie. Op je balans komt een kostenpost te staan voor het interieur. En deze kostenpost wordt daarna door je accountant netjes in ongeveer 5 jaar afgeschreven.
Met de botte bijl door de kosten.
Volgens de NFC die jaarlijks een indicering maakt; koste ons kantoor per vierkante meter in 2019 ruim 490€. Een aardig bedrag. Het is dus helemaal niet gek dat bedrijven proberen op vierkante meters te bezuinigen. Jammer genoeg wordt er nog regelmatig met de botte bijl gehakt met alle gevolgen van dien.
Persoonlijk zou ik een andere weg in willen gaan. De uitgaven moeten worden gedaan. Hier is geen ontkomen aan. Je kan niet blijven zitten in een pand dat niet voldoet, dat te klein is of dat voor het laatst een nieuw stuk meubilair heeft gezien in 1983. Kortom er zal geld moeten rollen. Mijn vraag is dan. Is het dan niet veel beter om dit geld slim te besteden? Waarom wordt het kantoor interieur gezien als kostenpost? Waarom niet als investering? Een investering in je bedrijf, in je medewerkers, in je bedrijfsprocessen?
Geld foets.
Uitgave. Investering. Ik hoor diverse mensen al denken. Ik zie nog steeds die kostenpost op mijn balans. Er is toch helemaal geen verschil! Toch wel. Een uitgave is echt een uitgave. Je doet hem en daarmee is de kous af. Geld foets en in ruil heb je een bepaald product ontvangen. Een investering daarentegen is een betaling waarop je rendement verwacht. Bij voorkeur een rendement dat hoger is dan je initiële uitgave.
Waar denk je dat je medewerkers meer plezier van hebben, beter van presteren en waarmee het ziekteverzuim verminderd? Van een pand dat leuk en mooi is ingericht? Of van een pand dat fantastisch is ingericht VOOR HEN? Het zijn nog steeds tafels en stoelen. Maar het resultaat is een wereld van verschil.
Veel te vaak starten bedrijven in een verhuizings- of verbouwingsproces zonder zich af te vragen wat ze met deze verandering willen, of zouden kunnen bereiken. “We gaan de boel hier grondig aanpakken” is de gedachte. Nieuwe vloerbedekking. Pot witte verf. Zoveel tafels, zoveel stoelen, drie vergaderkamers en liefst wat in de kleur blauw (zie logo). En het resultaat is een lekker hip en trendy kantoor en een bepaald bedrag aan de kosten kant van de balans.
Even omdenken.
Als we het nu eens omdraaien. Als we nu eens starten met de vraag: Wat wil of kan ik bereiken? Wat hebben mijn mensen nodig? Hoe wil ik dat we gaan werken? Wat wil ik mijn klanten laten zien? Dan komen we heel ergens anders uit. In plaats van: “We gaan de boel hier grondig aanpakken.” Kom je uit op: “Dan heb ik een ander soort ruimte/ een andere indeling nodig.” Nieuwe vloer aankleding. Een schilder. Inrichting van 1 vergaderruimte, 3 break-out ruimtes. Zoveel tafels en zoveel stoelen. En we moeten iemand inhuren voor het groen.
Het resultaat is dan een fantastisch kantoor voor iedereen. Een bepaald bedrag aan de kosten kant van de balans. En op de baten kant kan je dan bijschrijven. Minder kosten voor zoeken personeel. (er gaan er minder weg en ze liggen hier bijna op de stoep). Minder uitgaven aan ziekteverzuim. Minder problemen met klanten. Leuke sfeer op kantoor. Meer klanten. Betere inzet van personeel en personeelsleden die echt meedenken.
Als we dus anno 2021 gemiddeld zo’n 500€ uitgeven per vierkante meter kantoorruimte. Is het volgens mij een goed idee om dit op een slimme manier te doen. Het levert niet alleen veel geld op. Maar volgens mij komt iedereen ook met heel wat meer plezier op kantoor. Het is maar een idee….