Blog: Medewerkers terug naar kantoor begeleiden

Medewerkers hoeven we niet terug naar kantoor te begeleiden

Steeds vaker kom ik opdrachten tegen waarbij het draait om het begeleiden van de medewerkers die na covid terug keren naar kantoor. En eerlijk gezegd… ik snap er geen hout van.

Als eerste moet ik opmerken dat veel van deze opdrachten worden gecombineerd met veranderingen in het interieur. Iets dat ik alleen maar kan toejuichen. Dit is het moment om bepaalde veranderingen door te voeren in het interieur. Het merendeel zit toch thuis. Dus je zit niemand in de weg als je plots met van alles en nog wat gaat lopen slepen. Maar dan komt de vraag. Begeleid de medewerkers terug naar kantoor. Hoe moet men werken na covid. In de vraag lijkt nog steeds de gedachte van de 1.5 meter economie, afstand houden en besmettingsgevaar te zitten. Laat ik even duidelijk zijn. Na deze pandemie is er niemand meer die continu op 1.5 meter van zijn collega wil zitten. Het merendeel van de mensen snakt naar een knuffel en het weer ‘normaal’ doen. Dus het inrichten van een kantoor gericht op contactbeperking na deze pandemie is net zo zinvol als water naar de zee dragen. Totaal zinloos dus. En natuurlijk komt er wel weer een bepaald griepvirus voorbij … dat gebeurt elk jaar. Maar willen we echt zo blijven leven als we in het afgelopen jaar hebben gedaan? Verder zijn er heel veel andere mogelijkheden om de besmetting bij de volgende griepgolf te beperken zonder dat je iedere medewerker in een plastic bubbel zet. Naast natuurlijk dat het voor medewerkers dan ook veel makkelijker is om te zeggen. Joh… ik denk dat ik de griep krijg … ik werk de komende dagen zo veel mogelijk thuis om niet iedereen te besmetten. Dat had je 2 jaar geleden eens moeten proberen.

Veel van de nieuwe inrichtingen zijn ook gericht op het hybride werken. Maar dat heeft niets met de concrete inrichting te maken en is een ICT verhaal. En als je dat nog steeds niet onder de knie hebt…. dan vraag ik me af wat je het afgelopen jaar hebt gedaan als organisatie en in hoeverre je nog een levensvatbaar bedrijf hebt. Maar goed. Laten we er even van uit gaan dat het online deel min of meer werkt inclusief de “je staat stil” de “ben ik voor iedereen te horen” en de rest van de online vergaderen bingo. Dan komen de medewerkers onderhand op kantoor en dan gaan we ze daarin begeleiden. Hoe moet dat werken? Zo iets van. Hoi Wim. Ik weet dat je het afgelopen jaar voornamelijk op de bank en aan de keukentafel hebt gezeten maar kijk eens … hier staat een bureau en dit is een stoel. Daar mag je op gaan zitten en dan kan je hetzelfde doen als dat je thuis deed. Als je wil mag je ook daar op de bank gaan zitten als je dat prettiger vind!??? Hoe achterlijk denken we dat onze medewerkers zijn. Dat ze niet meer weten hoe ze op kantoor moeten werken? Geloof me. Binnen 1 tot 2 weken heeft de routine weer toegeslagen en weten ze vooral waarom ze ook al weer niet op kantoor willen zitten.

Ik ben bang dat de vraag om medewerkers terug te begeleiden naar kantoor symptoom is van iets veel ergers. Om te voldoen aan de huidige trend hebben veel organisaties de boel omgegooid zoals het nu hoort. Ze hebben een standaard lay-out en product gepakt en dat op hun werkvloer uitgesmeerd. En dan moeten medewerkers daadwerkelijk begeleid worden naar kantoor omdat ze in een omgeving komen die niet gericht is op hun werkzaamheden, hun wensen of eisen. Dit is exact hetzelfde als men voorheen deed met het nieuwe werken. Iedereen werd van zijn bureau af gehaald en moest zien te overleven in de enorme kantoor jungle. Daarna werd er gezegd dat het nieuwe werken niet werkte… dat klopte ook. Op deze manier werkte niets meer… maar dat had niets met het nieuwe werken te maken. Maar alles met de manier waarop de plannen werden gemaakt. Wanneer gaat men nu eens eindelijk uit van de medewerkers en de taken die zij moeten uitvoeren. Hun vragen, problemen en wensen moeten uitgangspunt zijn van de veranderingen die je door voert op de werkvloer. En dan hoef je niemand te begeleiden naar de werkvloer… omdat die persoon precies weet hoe hij de nieuwe omgeving kan en moet gebruiken. Daar heeft hij namelijk zelf om gevraagd. Als een team aangeeft dat zij een enorme tafel erg handig vinden om hun projecten op uit te werken en je zet in de ruimte van dit team een enorme tafel neer…. Wat is er dan nog uit te leggen?

Daarom ben ik bang dat al deze aanvragen symptoom zijn van een veel dieper probleem. En dat de resultaten van al deze veranderingen zullen zijn dat men aangeeft dat dat ‘hybride werken’ helemaal niet werkt. Met als gevolg dat we dan gewoon allemaal weer van 9 tot 17.00 uur op kantoor moeten verschijnen. En dat zou toch dood zonde zijn.

TERUG