Hoe snel zijn je medewerkers na hun vakantie weer net zo uitgeblust als ervoor??
Natuurlijk vakantie is leuker dan werken. Maar het spreekwoord zegt: “Wie niet werkt zal niet eten.” Dus er zal op een gegeven moment weer gewerkt moeten worden.
Nu mag ik hopen dat de meeste van je medewerkers ooit voor hun opleiding hebben gekozen vanuit het oogpunt van interesse, nieuwsgierigheid en plezier en niet vanuit een gevoel van wanhoop en doffe ellende met een totale onverschilligheid ten opzichte van hun uiteindelijke keuze.
In het eerste geval zullen je medewerkers enthousiast terug komen van hun vakantie, hun collega’s er graag over vertellen en ook met een bepaalde mate van enthousiasme weer aan het werk gaan. Want wie plezier heeft in zijn werk haalt daar ook zijn energie uit.
Jammer genoeg zal deze energie in veel gevallen worden opgeslokt door het bedrijf zelf. Het kost namelijk ontzettend veel energie om te moeten werken in een omgeving waarin je niet kan werken. Hoe leuk je je werk ook vindt na elke onderbreking of storing kost het weer energie om je opnieuw te concentreren. Volgens de Leesman Index zegt 39.7% van de medewerkers dan ook dat ze op hun werk niet productief kunnen zijn. 48% zegt zelfs dat ze niet kunnen nadenken op kantoor. Het gevolg is dat werken meer energie gaat kosten dan het oplevert met als resultaat dat je als snel weer zit met een uitgebluste groep medewerkers die met moeite achter de feiten aan rent.
Over een negatieve balans gesproken. Een balans die je in feite zelf creëert, en waar je dus ook zelf wat aan kan doen. De oplossing voor dit probleem is namelijk heel simpel. Zorg voor een prettige en goede werkomgeving voor je medewerkers. Het is toch van de zotte dat met al het geld dat wij pompen in de kantoorinrichting 41% nog steeds zegt dat hun kantoor geen prettige werkomgeving is. En dat heeft niets te maken met het open plan office. Dat heeft te maken dat we nog steeds denken aan het kantoor zoals we daar 50 jaar geleden aan dachten terwijl we al niet eens meer hetzelfde werken als dat we dat 15 jaar geleden deden. En als dat niet het geval is dan rennen we blindelings achter elke nieuwe hype aan; met de bijbehorende desastreuze gevolgen.
De inrichting van de kantooromgeving begint niet bij een antieke visie over hoe een kantoor eruit moet zien en begint ook niet met de nieuwste gimmick die de industrie de markt op gooit. Het begint bij je medewerkers en wat zij nodig hebben om hun werk te kunnen doen. We moeten daarbij de nieuwste technieken en inzichten gebruiken, afgestemd op de unieke situatie van elk bedrijf. One size does not fit all. Er zijn mensen die je daarbij kunnen helpen. Want zoals je merkt zit er wat meer aan vast dan gewoon wat tafels en stoelen neer zetten. Maak daar dus gebruik van want het eindresultaat heeft een behoorlijke impact op je ‘bottom line’.
Behoren je medewerkers tot de tweede groep die ooit totaal onverschillig aan hun opleiding begonnen en nog onverschilliger bij jouw het bedrijf zijn binnen gestapt; dan ben ik bang dat alle hoop verloren is. Ze komen naar alle waarschijnlijkheid nog negatiever terug van hun vakantie dan dat ze daarvoor al waren. Niets van wat je zult doen zal enig resultaat hebben als ze hun werk gewoon niet leuk vinden. De enige oplossing die je dan nog hebt is om je medewerkers te verbieden op vakantie te gaan….. dan kan je de negatieve spiraal nog een beetje tegen houden.