Blog: Wat kost een nieuw kantoorinterieur

Wat kost een nieuw kantoorinterieur

Een nieuwe kantoorinterieur. Wat gaat me dat wel niet kosten? Dat is vaak de eerste gedachte die bij mensen naar boven komt als we het hebben over een nieuwe inrichting. We blijven tenslotte Hollanders nietwaar! En zoals met zoveel van deze vragen. Daar is geen eenvoudig antwoord op te geven. Om de simpele reden dat dit bedrag van veel factoren afhankelijk is. Toch zal ik proberen om wat helderheid te verschaffen.

Elk jaar komt het NFC  met een verslag waarin staat wat de gemiddelde kosten zijn geweest per vierkante meter voor het kantoor. Hierin zitten alle facilitaire kosten verwerkt. Voor 2017 heeft men bijvoorbeeld berekend dat dit uitkomt op €480 per m2. Als je dan even de inflatie meerekent zitten we anno 2019 op een bedrag van rond de €500.

Dus als je alles heel simpel wil doen dan neem je het aantal vierkante meter dat in je koop of huurcontract staat en vermenigvuldigd dat met 500. De uitkomst is het bedrag dat een nieuw kantoorinterieur je gaat kosten.

Goed… als iedereen weer een beetje is bijgekomen van de schrik. Dan nu het mooie bericht. Het kan in veel gevallen ook wel wat goedkoper. Toch zul je echt met het hierboven uitgerekende bedrag rekening moeten houden als je vanaf 0 wilt of moet beginnen, of als je de zaken flink wilt aanpakken. Maar heb je al een pand en/of meubilair dan is de situatie wat rooskleuriger.  In veel gevallen kan er dan wel wat van dit bedrag af.

Heb je echt nieuwe kasten nodig of nieuwe bureaus? Kijk eens kritisch naar wat je al hebt en of je het op de één of andere manier kan hergebruiken of refurbishen. En heb je echt iets nieuws nodig dan je hoeft natuurlijk niet altijd het duurste van het duurste te nemen. Daarnaast zijn er ook diverse dealers die zich gespecialiseerd hebben in 2e hands producten die er heel netjes uit zien. Dat scheelt ook al weer een hoop en het is lekker ‘groen’. Zo kan je het bedrag zo hoog of zo laag laten uitvallen als je zelf wilt.

Maar zoals ik altijd zeg. Het gaat bij het kantoorinterieur niet om die tafels en stoelen. Het gaat om je personeel en wat zij nodig hebben en waar zij blij van worden. En daar is heel makkelijk antwoord op te geven. Je medewerkers willen een plek waar ze met plezier en goed hun werk kunnen doen. Dat is basisvoorwaarde 1. En dat heeft niets te maken met;  of hun bureau 20 cm groter wordt of hoeveel soorten soep er tussen de middag te krijgen zijn in het restaurant, maar veel meer met de brede glimlach waarmee die soep wordt geserveerd en of het bureau op een plek staat waar ze dat werk ook daadwerkelijk kunnen doen.

Dus als je de zaken aanpakt pak ze dan goed aan. Die verf op de muur wordt echt niet duurder als het eens een kleur is waar je medewerkers van opvrolijken. En misschien moet je geen bureau aanschaffen maar een super lange tafel waar medewerkers kunnen aanschuiven voor een overleg of gewoon om aan te werken op hun laptop. Besteed je geld dus slim. Tenminste als je het bedrag maar 1 keer wilt uitgeven.

Het voordeel van slim investeren in je kantoorinrichting is namelijk dat als je medewerkers blij zijn en met plezier naar hun werk gaan waardoor ze minder snel overstappen naar de concurrent. Ze zijn minder gestrest en dus minder vaak ziek en maken daardoor ook minder fouten. Verder willen mensen graag bij je komen werken en hoef je dus niet al te veel moeite te doen om vacatures ingevuld te krijgen. Ook je klanten worden blij van jouw omdat medewerkers ze vriendelijk te woord staan en er weinig tot geen fouten worden gemaakt. Daardoor komen ze weer bij je terug en nemen ze andere klanten mee. Dat alles bij elkaar betekend dus minder uitgaven en meer inkomsten. En daar wordt jij weer blij van.Dus … zeg eens eerlijk. Is die €500 waarmee we begonnen nu echt zo’n groot bedrag als je dit afzet tegen wat je er aan verlaagde kosten en verhoogde inkomsten voor terug krijgt?

 

 

TERUG