Verandering is geen garantie voor de toekomst.
Bij de meeste ondernemers is het wel binnen gekomen dat het interieur een bepaalde invloed heeft op diverse zaken. Daar heb je geen interieur designer of architect voor nodig. Hoe en wat precies, daar verdiepen ze zich liever niet in. Maar, zo is de gedachte, je moet toch met je tijd mee gaan. Zeker als je klanten over de vloer krijgt. Want als door veranderingen in de organisatie diverse onderdelen van het meubilair al lang niet meer bij elkaar passen. Als de bureaustoelen aardig versleten zijn. Als de geverfde delen wel weer een likje kunnen gebruiken. En als je met je neus tegen je knieën zit als je op (lees ‘in’) de bank zakt, dan is een opfrisbeurt geen overbodige luxe. Bij voorkeur wordt deze gevolgd door eens in de zoveel tijd een rigoureuze verbouwing of zelfs een verhuizing. Het idee is dat met deze grote schoonmaak alle problemen worden opgelost en men weer fris en fruitig de toekomst aan kan. De geldkist gaat dus open en er wordt een flink bedrag besteed aan de nieuwste producten en de laatste hype om alles in de modernste kleuren en materialen te steken. Natuurlijk in de hoop dat dit zijn weerslag zal hebben op het bedrag dat onder de streep op de jaarrekening terug te vinden is.
Geen garanties!
Als je het e-book “Waarom je kantoorinterieur je geld kost” hebt gelezen weet je dat procentueel een flink aantal van je medewerkers op kantoor niet of slechts met moeite zijn/haar werk kan doen. De gedachte om dus het interieur aan te pakken om hier verandering in te brengen is dus echt niet zo gek en wordt ook regelmatig uitgevoerd. Zo regelmatig dat bepaalde knappe koppen er zelfs onderzoek naar hebben gepleegd. Ze keken naar de tevredenheid van medewerkers voor en na de VER -andering, -bouwing, -huizing.
En wat blijkt? Als ondernemer stop je 50.000, 100.000 euro of nog veel meer geld in het interieur van je (nieuwe) pand en de tevredenheid van je medewerkers stijgt procentueel …. hou je vast …. met wel 9%. Let wel. Dit is een gemiddelde. Het kan dus ook zo zijn dat de tevredenheid van je medewerkers daalt.
Om maar even een bekende slogan te verbasteren: “Verandering is geen garantie voor de toekomst”. Anders gezegd: “Wat had je allemaal wel niet met dat geld kunnen doen….? Zomaar lukraak een interieur in elkaar zetten omdat dat trendy is, omdat het modern is of omdat men nu eenmaal tegenwoordig de zaken zo aanpakt, is dus kennelijk geen slimme zet. Het werkt vaker negatief dan positief. Kennelijk moet daar toch wel even goed over worden nagedacht.
Een goede tip.
Misschien is hier een kleine tip op zijn plaats. Het inschakelen van een professional is in dit geval geen overbodige luxe en betaald zich, gezien bovenstaande cijfers, dubbel en dwars uit. Want… wees eens eerlijk…. Jij gaat toch ook niet zomaar wat lopen prutsen aan je eigen productieproces in de hoop dat het eindresultaat dat beter van wordt….