Trend: Back to sociale basics

Communicatie; Back to sociale basics

Het zal niemand verbazen dat tech een groeiende trend is. We hebben allemaal de verhalen gehoord over IA, virtual spaces en we zijn allemaal lid van minimaal 1 online community. En misschien is het dan in de toekomst mogelijk om ons brein te uploaden naar de cloud in feite zijn en blijven we fysieke wezens. Iets wat we door al die technische snufjes en mogelijkheden eigenlijk een beetje uit het oog zijn verloren.

We ‘zijn’ niet alleen; we moeten ook ergens ‘zijn’. Ons fysieke ‘ik’ heeft een verbinding nodig met een fysieke omgeving en tastbare sociale contacten. Het is leuk dat we 500 likes krijgen op een post en dat we connecties hebben met mensen over de hele wereld maar dat neemt niet weg dat een gevoel van fysiek ergens bij horen belangrijk is voor ons lichamelijke en geestelijk welzijn. Het probleem is dat juist die sociale contacten in de offline wereld voor steeds meer mensen een probleem vormen. Want de werkelijke wereld kan je niet met een paar klikken omvormen naar hoe jij deze wilt hebben. En een persoon gaat niet weg als je hem naar links swiped en blijft niet als je hem naar rechts swiped. In de werkelijke wereld blijven ze je gewoon lastig vallen.

Te veel mensen zijn te lang bezig met het staren naar hun mobiele telefoon of computerscherm. Het wordt meer en meer duidelijk dat dit gedrag grote emotionele en fysieke problemen geeft. Veel mensen zijn gewoon niet meer in staat te communiceren met andere mensen als er geen technische interface tussen zit. Het aantal singles in de wereld groeit. Steeds meer mensen vereenzamen en komen in een isolement terecht. Ook gevoelens van onveiligheid, angsten en depressies komen steeds meer voor. En dat alleen omdat het leggen van duurzame sociale contacten niet meer lukt. Men weet gewoon niet meer hoe het moet of heeft het nooit geleerd.

Dit is een grote tegenstrijdigheid. Juist nu de techniek het ons heel gemakkelijk maakt om contact te leggen met mensen die onze interesses en voorkeuren delen. Online is het geen enkel probleem om die mensen te vinden. Maar het is een grote incongruentie dat we, juist nu met iedereen in contact kunnen komen, niet meer weten hoe we ook daadwerkelijk in contact komen.

Het is daarom geen wonder dat in 2019 consumenten die initiatieven zullen omarmen die gericht zijn op het leggen van offline sociale contacten om eenzaamheid en isolatie tegen te gaan en een veilige omgeving bieden waarin ze kunnen oefenen.

Juist voor merken en bedrijven met een grote groep sociale volgers is het makkelijk om de online volgers te betrekken bij een offline evenement. Heel simpel door er gewoon 1 te creëren. Een feest, sportevenement, een workshop, lezing, praatgroepen noem maar op. Heel veel bedrijven doen al veel van deze dingen met als voornaamste doel om hun merk bekendheid te geven. Met behulp van een kleine twist kan de aandacht in eerste instantie niet op het merk komen te liggen maar op het leggen van contacten tussen de deelnemers onderling. Door hen binnen een veilige omgeving van gelijkgestemden, nieuwe activiteiten te bieden waarin ze hun communicatie en sociale interactie vaardigheden kunnen oefenen en verbeteren.

Het is teleurstellend te moeten toegeven dat in deze tijd van grenzeloze communicatie we niet meer in staat zijn om daadwerkelijk te communiceren en we terug moeten keren naar de basics van menselijke communicatie. Gewoon zoals onze ouders dat vroeger toen ze klein waren deden.

Dus bij deze…Zeg mij maar na….

Hallo. Ik ben (vul in je naam). Wil je buiten komen spelen???

En voor de gevorderden

Hallo. Ik ben (vul in je naam). Wil je wat gaan drinken?

 

 

TERUG