Trend: Let’s play. Welkom in mijn fantasie…

Let’s Play…

Welkom in mijn fantasie

Eens, heel lang geleden begon alles met verhalen rond het kampvuur. Tegenwoordig staan we in de rij voor de film of om de nieuwste game te bemachtigen. Er is in feite niets veranderd. Storytelling is nog steeds één van de meest effectieve manieren om te communiceren.

Eén van de shortcuts van het menselijk brein zijn de woorden: Er was eens… heel lang geleden…. We zijn direct terug in een situatie waar we als kind werden voorgelezen of zelf met moeite onze eerste verhaaltjes lazen in een sprookjesboek. Terug in een wereld die veilig was en waar je nog kon geloven in prinsen, prinsessen, betoverde kikkers en draken. En hoe volwassen we ons nu ook proberen te gedragen, toch zijn we nog steeds gefascineerd door verhalen die beginnen als een sprookje, verhalen die altijd een goed einde hebben of zouden kunnen hebben. We zouden stiekem niets liever willen dan als prins of prinses de draak verslaan.

In een wereld van geweld, oorlog, politieke intriges en ongelijkheid wordt er in de afgelopen 10 jaar 3 keer zo vaak gezocht op het woord “angst”. De grootste wens van velen is het om uit deze gekte te kunnen stappen. Thuis, in de file, in een saaie vergadering. We drijven af in onze fantasiewereld, ontsnappen en onderzoeken, creëren en leggen verbindingen. Sommige doen dat bijna letterlijk en spenderen uren en uren achter de computer in een door hun gemaakte wereld waarin ze de held kunnen zijn. Waar de magie stroomt uit de verworden toverstaf en diverse heldenverbonden kunnen worden aangegaan om de slechteriken te verslaan.

Supersnelle computers, Virtual Reality en Real Life internet zijn geen toekomstmuziek meer en maken het ontsnappen naar een fantasiewereld steeds makkelijker. In de komende jaren zal dan ook de grens tussen de werkelijke wereld en de fantasie wereld meer en meer vervagen. Fantasie en werkelijkheid zullen in elkaar over lopen en elkaar versterken.

Slimme bedrijven zullen hier op in spelen. Daarvoor hoef je geen stel nerds voor op te sluiten in je kelder of een enorm budget voor opzij te zetten. Je hoeft alleen maar in te spelen op de fantasieën die je overal om je heen ziet bijvoorbeeld in films, muziek of  games.

Als bakkerij kan je een ‘breakfast at Tiffany’s” aanbieden. Of als juwelier kan je ontbijt serveren. Als museum kan je inspelen op een muziekvideo waarin een bepaalde stijl naar voren wordt gehaald of waarin bepaalde schilderijen worden getoond. Je kan mensen virtueel dingen laten samenstellen; denk aan gerechten, kleding, schoenen of tassen; die daarna voor hen worden gemaakt. Bouw de boel om naar een gameomgeving of een scene uit een geweldige cultfilm. In feite zijn de mogelijkheden alleen begrensd door de  fantasie.

Hoe kan jij met jouw bedrijf inspelen op deze trend. Hoe ziet de fantasie van je klanten eruit en hoe kan je die creëren.
Het hoeft niet super ingewikkeld te zijn. Het meest belangrijke is dat je klanten kunnen ontsnappen aan de sleur en de onzekerheid van het dagelijkse leven. Geef ze de fantasie waar ze om vragen en waarin ze de held of heldin kunnen worden van hun eigen verhaal. Want in plaats van met een sprookjesboek op de knieën een verhaal te lezen is het toch veel leuker en spannender om dat verhaal te beleven…..

 

 

TERUG