Trend: Werken in de toekomst

Werken in de toekomst

Een duurzaam bedrijf is een bedrijf dat er ook in de toekomst nog is. Dat is dus iets dat hoog op de agenda van elk bedrijf hoort te staan. Tenminste als men over 20 jaar of zo, nog wil bestaan. Ik heb het hier bewust over 20 jaar. Want de meeste bedrijven redden dat tegenwoordig al niet eens meer. Gemiddeld haalt 40% de eerste 5 jaar nog niet eens. De tijd dat een bedrijf meer dan 100 jaar bestaat en dat dat heel gewoon is, die tijd is al lang voorbij.

De reden? De consument is wispelturig. Vandaag ben je het grote nieuws, morgen ben je oud nieuws en vergeten. Om toch enig bestaansrecht te hebben is het belangrijk dat je bedrijf de dingen maatschappelijk en milieutechnisch gezien goed aanpakt. En vooral dat het de klanten hiervan op de hoogte houdt. Ik heb het hier bewust niet over het overgieten van je activiteiten met een sausje van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Want de kritische consument van tegenwoordig trapt daar dus echt niet meer in.

Wat ook in dit rijtje hoort is hoe je als bedrijf met je medewerkers om gaat. Ook dat is belangrijk voor klanten. Een mooi bijproduct van dit aspect is dat je ook aantrekkelijker wordt voor potentiële medewerkers. Als die weten in wat voor ‘nest’ ze stappen, omdat je dit duidelijk hebt gecommuniceerd, zal het veel makkelijker zijn om goed personeel te vinden en om ze te houden. En die mensen heb je nodig in het gevecht om te overleven. Want zonder goede medewerkers; geen bedrijf.

Je medewerkers in de toekomst. Hoe zien die er uit en aan welke eisen moeten ze voldoen? Wat zijn hun taken en welke kwalitieten moeten ze bezitten? Hoe ziet het werken in de toekomst er eigenlijk uit? Krijgen sollicitanten geen IQ meer maar een AQ (adaptability quotient) test voordat ze worden aangenomen? Een 4 daagse werkweek of een werkweek van 6 dagen van 9.00-21.00 uur?  Aandacht voor financiële onafhankelijkheid en vroeg pensioen of juist helemaal geen pensioen meer? AI en robots op de werkvloer? Er staat veel te gebeuren in de toekomst op het gebied van      werk en werken en eigenlijk niets daarvan staat vast. Dat maakt plannen maken voor de toekomst moeilijk. Maar het heeft ook als voordeel dat je er van kunt maken wat je maar wilt. Want het enige vaststaande gegeven dat ondernemers hebben is dat het de klanten zijn die de economie aanjagen. Hun wensen en verlangens zullen het uitgangspunt blijven om geld te laten rollen. En dan natuurlijk bij voorkeur jouw kant uit…

TERUG