Het ´Nieuwe Werken´; de perfecte manier om facilitair te bezuinigen (deel 2)
Iedere CEO weet dat er twee grote kostenposten op de balans staan die diezelfde balans voor bijna 90% opslokken. Kostenposten die hij er op geen enkele mogelijkheid vanaf kan krijgen omdat ze een absolute voorwaarde zijn voor het voortbestaan van het bedrijf. Zonder deze uitgaven; geen bedrijf zal ik maar zeggen.
De eerste onoverkomelijke post is die van de kosten voor personeel. Zonder personeel is er niemand die het product maakt. Is er niemand die het product verkoopt. Zijn er geen mensen om de telefoon op te nemen, klanten te ontvangen, worden de offertes niet uitgeschreven en ook geen rekeningen betaald. We kunnen tegenwoordig al heel veel met robots; maar er zijn toch nog een heleboel dingen waar je de ‘poppetjes’ voor nodig hebt. Zonder mensen geen bedrijf.
Post 2 komt voort uit post 1, want je zal al die mensen ergens moeten laten. Dus komt er een bedrijfspand op de balans. De plek waar je product wordt gemaakt, opgeslagen, verkocht, waar de secretaresse zit, de telefoonaansluiting aankomt…. En het belangrijkste van allemaal, waar de koffieautomaat staat.
Nu kan je over een bedrijfspand een heleboel dingen zeggen. Maar eigenlijk is de meest belangrijke link hierboven al aangegeven. Wat dan? Ik herhaal het nog een keer. Het bedrijf is er zodat de mensen een plek hebben om te werken.
Die manier van werken is de laatste jaren aan verandering onderhevig. Dat heeft niets te maken met het feit dat allerlei producenten weer een nieuw product creëren en daar dan de bijbehorende markt bij creëren… hoewel dit soms wel zo lijkt. Het heeft alles te maken met technologie. Die technologie maakt het namelijk mogelijk dat je met een laptop op de bank je mail kan afhandelen, dat je buiten op een terras een verslag kan lezen en dat je op elke plek via skype of zoom met meerdere mensen een overleg kan voeren. Dit is dus de essentie van ‘Het nieuwe werken’. We werken op een ‘nieuwe’ manier. We zitten niet meer 8 uur per dag achter hetzelfde bureau maar gaan van het bureau naar een vergaderkamer, van vergaderkamer naar een booth, van de booth naar het terras, van het terras naar de auto, van de auto naar een ander bedrijf van het andere bedrijf naar het eigen bureau en van het bureau weer naar een break-out ruimte. Tot slot gaan we naar huis waar we op de bank nog even snel wat checken. Het enige wat iedereen telkens mee neemt is zijn laptop (of vergelijkbare) en zijn mobiele telefoon. Zie hier … het nieuwe werken.
Om dan even terug te komen op de vraag hoe je als organisatie dan kan bezuinigen via dit nieuwe werken? Het antwoord op deze vraag is niet moeilijk te geven. Als het bedrijf er is om je mensen een plek te geven om te werken… zorg er dan voor dat ze dat werk ook kunnen doen. Lijkt een open deur… kennelijk nog niet open genoeg omdat 43% zegt dat ze hun werk niet kunnen doen op hun werk. Als we dat concept even tot ons door laten dringen houdt dit dus in dat bijna de helft van onze medewerkers niets bijdragen aan de ‘bottom line’ van het bedrijf. Nu kan ik weer lekker kort door de bocht gaan en zeggen: Ontsla die mensen, dat scheelt al een flinke hap in de kostenpost van je personeelsuitgaven. Maar als je er nu eens voor zorgt dat die mensen wel hun werk kunnen doen. Dan zit je met een verdubbeling van je capaciteit. Dat betekend waarschijnlijk ook een verdubbeling van je output. En dat tikt even lekker aan bij de winst.
Hoe zorg je er dan voor dat je medewerkers hun werk kunnen doen? Heel simpel. Bedrijfspanden worden nog steeds voor een groot deel ingericht op de oude manier van bureau en stoel. En dat past niet meer bij ´het nieuwe werken´. Vraag je dus af wat je medewerkers nodig hebben om hun werk te doen….. en geef ze dat. Ik ben een groot voorstander van de dingen niet ingewikkelder maken dan ze zijn. Waarom niet? Omdat simpel het makkelijkste is, het eenvoudigst te begrijpen is en het beste effect heeft.
Toch nog wat meer tips en adviezen nodig? Lees dan Deel 3. Deel 1 van dit verhaal kan je trouwens HIER vinden.