VR van sprookje naar werkelijkheid

VR van sprookje naar werkelijkheid

VR is allang geen hulpmiddel meer dat je alleen maar in Games tegen komt. VR is van knullige blokjes op een scherm opgegroeid naar een realistische omgeving waar je werkelijk alles mee kunt doen. En met alles bedoel ik ook echt alles. En daar ligt dan ook het probleem. Alles is veel te breed voor een heleboel bedrijven, met alles kunnen ze niets. Dus laat ik het wat makkelijker maken en de mogelijkheden terug brengen naar een drietal bedrijfsaspecten die met behulp van VR veel geld kunnen opleveren.

Educatie

Als eerste is VR het hulpmiddel bij uitstek als het om educatie gaat. Niet meer vast zitten aan saaie stof in muffe boeken met onduidelijke plaatjes. Met VR kan je een omgeving creëren waarin je het onderwerp kan opbouwen en waar mensen het van alle kanten kunnen bekijken en er ook interactief mee aan de slag kunnen. Met andere woorden. Je kan bijvoorbeeld een opstelling maken van een badkamer en medewerkers kunnen actief hier een douche in plaatsen en dan ook direct het resultaat zien van hun handeling. Het systeem kan aangeven welke tools of onderdelen gebruikt moeten worden, in welke volgorde en hoe ze gemonteerd moeten worden. Zo kan je nieuwe en bestaande medewerkers leren om met nieuwe materialen, tools of producten te werken en voorkom je onbedoelde zwembaden. Scheelt dweilen en pissige klanten. De keerzijde is dat in plaats van dat je moeite moet doen om je medewerkers een cursus te laten volgen, ze min of meer in de rij staan om bepaalde dingen uit te proberen. Dat kan wat lastig worden met de planning.

Sales

Als tweede is VR de tool bij uitstek als het om verkoop gaat. Want wat is de belangrijkste regel van verkoop? Juist. Zorg voor een verbinding tussen de klanten en jouw product. VR zorgt er voor dat klanten jouw product kunnen zien en ervaren. Wat is er bijvoorbeeld mooier dan je klanten een proefrit te geven in een geweldige auto die ze ook nog eens helemaal zelf kunnen stylen, waarna ze er ook nog omheen kunnen lopen. Komt toch iets anders over dan zo’n plaatje dat je op de computer inkleurt. Hoe mooi is het als klanten kunnen zien hoe die broek of jas hen staat. Met behulp van VR kan je van je online store een echte winkel kan maken waar klanten ook echt doorheen kunnen lopen. Je kan je klanten ook laten zien hoe die nieuwe kast, bank of vloerkleed tot zijn recht komt in hun eigen kamer. Bouw virtueel alvast het huis van de klant of richt zijn kantoor in. Als klanten eenmaal in VR werkelijkheid kunnen zien hoe mooi een product in hun leven past is de grootste hindernis al genomen. Dan is hun leven zonder jouw product maar saai en kaal.

Experience

Als derde is VR een experience in zichzelf. Het geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om je klanten alvast een sneakpeak te geven van hun aankoop. Zo kunnen ze in hun nieuwe auto over de snelweg rijden… of beter nog het circuit in Zandvoort. Ze kunnen alvast een keer van hun hotel naar het strand lopen. Of kijken hoe die fantastische tempel er uit ziet op het uitstapje dat ze kunnen boeken. Maar de ervaring in zichzelf is ook belangrijk. VR kan mensen laten ontspannen. Zo kan je je medewerkers een minivakantie geven in een VR booth. (meer info is hier te vinden) VR is verder een makkelijke manier om stress te verlagen en om energie te leveren. (Voor meer info over stress volg deze link) Maar je kan het ook therapeutisch inzetten. Zo kan je iemand helpen bepaalde angsten te overwinnen door hun virtueel met de situatie te confronteren. In een virtuele wereld zijn de mogelijkheden namelijk eindeloos.

Dus voor welk onderdeel zou jij VR kunnen inzetten om de inkomsten van je bedrijf te vermenigvuldigen? Hoe ga jij je profileren ten opzichte van je concurrenten en je klanten als het gaat om hoe jij jouw producten in de markt zet? Hoe kan je jouw product de klant alvast ‘in handen’ geven? Dat is geen sprookje meer. Met VR kan ALLES…

TERUG